BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Sabtu, 9 Julai 2011

Hukum 'aqiqah, dan adakah golongan miskin dikecualikan daripadanya?

Allah telah menyambut kami dengan seorang bayi lelaki, dan saya mendengar bahawa suami saya telah mengorbankan dua ekor biri-biri untuk dia untuk 'aqiqah. Jika keadaan itu tidak membenarkan dia berbuat demikian kerana dia mempunyai hutang yang banyak, dia dikecualikan daripada itu? 
                                                                                                                                                                               


Segala puji kepada Allah. Pertama:
Terdapat perbezaan pendapat ilmiah mengenai hukum 'aqiqah, dengan terdapat tiga pandangan yang berbeza. Ada yang mengatakan bahawa ia adalah wajib, ada yang berkata bahawa ia adalah mustahab (digalakkan) dan ada yang mengatakan bahawa ia adalah sunnah mu'akkadah (Sunnah disahkan). 
Yang terakhir ini adalah pandangan yang paling betul.


Ulama Jawatankuasa Tetap berkata:
'Aqiqah ialah sunnah mu'akkadah. Untuk biri-biri budak dua yang memenuhi syarat-syarat korban sepatutnya disembelih, dan untuk kambing satu gadis itu. Domba-domba itu harus disembelih pada hari ketujuh, tetapi jika terlewat, ia adalah dibenarkan untuk menyembelih mereka pada bila-bila masa, dan tidak ada dosa dalam melambatkan, tetapi ia adalah lebih baik untuk melakukannya secepat mungkin.


Fataawa al-Lajnah al-Daa'imah, 11/439
Tetapi tidak ada perbezaan pendapat bahawa ia tidak wajib bagi orang yang miskin, apatah lagi orang yang berada dalam hutang. Sesuatu yang lebih penting daripada 'aqiqah - seperti Haji sebagai contoh - tidak diberi keutamaan lebih daripada membayar hutang.
Jadi 'aqiqah tidak wajib untuk anda, kerana keadaan kewangan suami anda.


Para ulama Jawatankuasa Tetap ditanya:
Jika saya am diberkati dengan beberapa kanak-kanak, dan saya tidak boleh 'aqiqah untuk salah seorang daripada mereka kerana saya tidak am kaya, kerana saya seorang pekerja dan gaji saya adalah terhad dan adalah hanya mencukupi untuk menampung perbelanjaan bulanan saya, apakah yang berkuatkuasa pada aqeeqahs 'anak-anak saya dalam Islam?


Mereka menjawab:
Jika keadaan adalah seperti yang diterangkan dan anda tidak selesa, dan pendapatan anda hanya cukup untuk menampung perbelanjaan anda pada diri sendiri dan orang-orang yang di bawah jagaan anda, maka apa-apa yang salah dengan anda tidak melakukan 'aqiqah untuk anak-anak anda, kerana Allah berkata (yang bermaksud):


"Allah tidak membebani seseorang di luar skop"[Al-Baqarah 2:286]"[Allah] telah tidak menjadikan untuk kamu dalam agama kesusahan mana-mana"[Al-Hajj 22:78]"Oleh itu bertakwalah kamu kepada Allah dan takut kepada-Nya dengan seberapa banyak yang anda boleh"[Al-Taghaabun 64:16]

Dan telah diriwayatkan bahawa Nabi (damai dan rahmat Allah ke atasnya) berkata: "Jika anda diperintahkan untuk melakukan sesuatu, melakukan sebanyak yang kamu mampu; dan jika anda adalah dilarang untuk melakukan sesuatu, maka mengelakkannya. "Jadi, bila-bila masa anda mampu ia kemudian ia ditetapkan bagi anda untuk melakukannya.


Fataawa al-Lajnah al-Daa'imah, 11/436, 437
Para ulama Jawatankuasa Tetap juga ditanya:
Seorang lelaki mempunyai bilangan anak-anak dan dia tidak melakukan 'aqiqah untuk mereka, kerana dia miskin. Beberapa tahun kemudian, Allah menjadikan dia bebas daripada cara-cara dengan limpah kurniaNya. Adakah beliau telah melakukan 'aqiqah?


Mereka menjawab:
Jika keadaan seperti yang diterangkan, maka ia adalah ditetapkan baginya untuk melakukan 'aqiqah untuk mereka, dua ekor biri-biri setiap untuk lelaki.


Fataawa al-Lajnah al-Daa'imah, 11/441, 442
Shaykh Ibn 'Uthaymeen diminta:
Seorang lelaki mempunyai bilangan anak-anak lelaki dan anak-anak perempuan, dan dia tidak melakukan 'aqiqah untuk mana-mana mereka, sama ada kerana kejahilan atau kelalaian. Sesetengah daripada mereka dewasa kini. Apa yang dia perlu lakukan sekarang?


Dia menjawab:
Jika dia melakukan 'aqiqah untuk mereka sekarang, yang akan baik, jika dia jahil pemerintah atau jika dia terus berkata, "Saya akan melakukan' esok aqiqah" sehingga terlalu banyak masa telah pergi oleh. Tetapi jika dia miskin pada bila-bila masa apabila 'aqiqah adalah ditetapkan, maka dia tidak perlu berbuat apa-apa.


Liqa 'al-Baab al-Maftooh, 2/17-18
Keluarganya tidak perlu untuk melakukan penyembelihan bagi pihaknya, walaupun yang dibenarkan, sebagai Nabi (keamanan dan berkat Allah ke atasnya) melakukan 'aqiqah untuk cucu al-Hasan dan al-Husayn, seperti yang disampaikan oleh Abu Dawood (2841) dan al-Nasaa'i (4219), dan dikelaskan sebagai sahih oleh Shaykh al-Albaani dalam Saheeh Abi 

Dawood, 2466.


Kedua:
Jika anda perlu untuk memilih antara Haji dan 'aqiqah, maka keutamaan pasti harus diberikan kepada Haji. Jika anda mahu melakukan 'aqiqah untuk anak-anak anda, yang dibenarkan walaupun mereka membesar. Anda tidak perlu memberitahu orang ramai yang anda menjemput bahawa ini adalah 1 'aqiqah, dan ianya tidak dibenarkan untuk mereka untuk membuat kandungan apa yang anda lakukan, kerana apa yang anda lakukan adalah perkara yang betul. Mereka tidak perlu untuk memasak daging dan menjemput orang ramai, sebaliknya ia adalah dibenarkan untuk mengagihkan daging mentah.


Para ulama Jawatankuasa Tetap berkata:
'Aqiqah merujuk kepada haiwan yang dikorbankan pada hari ketujuh selepas kelahiran sebagai tindakan kesyukuran kepada Allah untuk berkat seseorang kanak-kanak, sama ada lelaki atau perempuan. Ia adalah Sunnah, kerana hadis-hadis yang telah diriwayatkan mengenai apa yang. Orang yang melakukan 'aqiqah untuk anaknya untuk menjemput orang ramai untuk datang dan makan, di rumahnya atau di mana-mana jua, atau dia boleh mengagihkan daging mentah atau masak kepada golongan miskin dan saudara-mara, jiran, rakan-rakan, dll.

 
Fataawa al-Lajnah al-Daa'imah, 11/442

 
Wallahualam. 








0 ulasan:

Catat Ulasan